Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Létání při nízkých rychlostech
Glinz, Jan ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Šošovička, Róbert (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá nízkými rychlostmi letounu. Zaměřuje se především na pádovou rychlost, počítání její velikosti a vlivy, které ji určují. Jedna kapitola je věnována systémům varování před pádem a systémům zábrany pádů. Další témata v práci se zabývají důsledky minimální rychlosti na letoun a na pilotáž.
Možnosti snižování odporu pohybujících se těles v kapalinách inspirované přírodou
Krejčiřík, Stanislav ; Soukup, Lubomír (oponent) ; Štigler, Jaroslav (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá možnostmi snižování odporu pohybujících se těles inspirované přírodou. V první části jsou popsány základní teoretické pojmy v problematice obtékání těles kapalinou. Dále jsou již uvedeni konkrétní mořští tvorové, kteří mají nějakým způsobem vyvinut mechanismus pro snížení odporu. Jedná se konkrétně o delfíny, žraloky a keporkaka. U těchto živočichů jsou ukázány možné aplikace a to nejen v technické praxi.
Možnosti snižování odporu pohybujících se těles v kapalinách inspirované přírodou
Krejčiřík, Stanislav ; Soukup, Lubomír (oponent) ; Štigler, Jaroslav (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá možnostmi snižování odporu pohybujících se těles inspirované přírodou. V první části jsou popsány základní teoretické pojmy v problematice obtékání těles kapalinou. Dále jsou již uvedeni konkrétní mořští tvorové, kteří mají nějakým způsobem vyvinut mechanismus pro snížení odporu. Jedná se konkrétně o delfíny, žraloky a keporkaka. U těchto živočichů jsou ukázány možné aplikace a to nejen v technické praxi.
Létání při nízkých rychlostech
Glinz, Jan ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Šošovička, Róbert (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá nízkými rychlostmi letounu. Zaměřuje se především na pádovou rychlost, počítání její velikosti a vlivy, které ji určují. Jedna kapitola je věnována systémům varování před pádem a systémům zábrany pádů. Další témata v práci se zabývají důsledky minimální rychlosti na letoun a na pilotáž.
Mechanically modulated nozzles
Tesař, Václav
There are applications in which jet-generating nozzles are requested to have variable properties, responding to a mechanical input action. The paper studies nozzles with a needle - a component with tapered end inserted into the nozzle exit channel. Axial movement of the needle varies the cross-section area available for the flow. Author made laboratory and computational investigations of the simplest shape: a sharp-point cone inserted into a sharpedged, constant-diameter exit channel. Presented examples from accumulated data discuss pressure measurements: overall pressure loss, pressure distribution on the cone surface, and on surfaces of the exit channel.
Modelování přechodu mezní vrstvy v nízkotlaké turbínové mříži
Straka, P. ; Příhoda, Jaromír
Příspěvek se zabývá aplikací algebraického modelu zkráceného přechodu v přilehlém a odtrženém proudění. Model byl použit pro simulaci proudění v nízkotlaké turbínové lopatkové mříži, kde přechod v odtržené mezní vrstvě má dominantní vliv na vlastnosti proudového pole. Cílem je ukázat některé nedostatky stávajícího modelu přechodu a navrhnout jeho modifikaci. Výsledky modelování jsou porovnány s experimentálními daty.
Experimental investigation of turbulent flow in a channel with the backward-facing inclined step
Příhoda, Jaromír ; Kotek, M. ; Uruba, Václav ; Kopecký, V. ; Hladík, Ondřej
The work deals with the experimental investigation of turbulent flow in a closed channel with the backward-facing inclined step. Experiments were carried by means of the PIV optical measuring method in the channel of the rectangular cross-section in the inlet part and with inclined steps of the constant height and various inclination angles for a wide range of the Reynolds number. The attention was paid especially to the separation region behind the step and to the relaxation of the shear layer after the reattachment in the outlet part of the channel. The dependence of the length of the separation region on the inclination step angle. Optical measurements were completed by the measurement of static pressure distribution in the inlet and outlet part of the channel to estimate energy losses.
Visualization of Flow Separation and Control by Vortex Generators on an Single Flap in Landing Configuration
Součková, Natálie ; Kuklová, J. ; Popelka, Lukáš ; Matějka, Milan
This paper focuses on a suppression of the flow separation, which occurs on a deflected flap, by means of vortex generators (VG's). An airfoil NACA 63A421 with a simple flap and vane-type vortex generators were used. The investigation was carried out by using experimental and numerical methods. The data from the numerical simulation of the flapped airfoil without VG's control were used for the vortex generator design. Two sizes, two different shapes and various spacing of the vortex generators were tested. The flow past the airfoil was visualized through three methods, namely tuft filaments technique, oil and thermo camera visualization. The experiments were performed in closed circuit wind tunnels with closed and open test sections. The lift curves for both cases without and with vortex generators were acquired for a lift coefficient improvement determination. The improvement was achieved for several cases by means all of the applied methods.
Modelling of subcritical free-surface flow over an inclined backward-facing step in a water channel
Příhoda, Jaromír ; Zubík, P. ; Šulc, J. ; Sedlář, M.
The contribution deals with the experimental and numerical modelling of subcritical turbulent flow in an open channel with an inclined backward-facing step. The step with the inclination angle 20 deg was placed in the water channel of the cross-section 200x200 mm. Experiments were carried out by means of the PIV and LDA measuring techniques. Numerical simulations were executed by means of the commercial software ANSYS CFX 12.0. Numerical results obtained for two-equation models and EARSM turbulence model completed by transport equations for turbulent energy and specific dissipation rate were compared with experimental data. The modelling was concentrated particularly on the development of the flow separation and on the corresponding changes of free surface.
Numerical solution of turbulent flow in channels of rectangular cross-section
Louda, P. ; Kozel, Karel ; Příhoda, Jaromír
The work deals with the numerical solution of turbulent flow in straight and branched channels of rectangular cross-section. For the straight channel, the advantage of the EARSM turbulence model over the eddy viscosity models is shown. Further, a solution of flow through a branched channel with two outlets is presented. The attention is focused on the modelling of secondary flows and separation.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.